zaterdag 11 april 2009

IPON 09 #3

De beurs (en overigens ook op de NOT) is helaas nog steeds gericht op techniek en applicaties, beheer en beveiliging.
Overal presenteren "dozenschuivers" en "bewakers" zich met apparaten en producten waarmee je de leerling kan bewaken en beheren. "Vreemd" omdat naar mijn weten onderwijsmensen altijd wilen praten over "ontwikkeling" en "kansen" voor hun leerlingen. Bijna nergens zie je een onderwijskundig verhaal. ICT in het onderijs lijkt gelijk te staan met "hardware en bewaking", gericht op kosten en bedreigingen van de grote boze buitenwereld.
Een digitaal schoolbord in de klas wordt gezien als goed ICT beleid.

Dit apparaat is slechts een stukje gereedschap wat de leerkracht kan gebruiken om zijn onderwijs goed vorm te geven. En helaas wordt het gebruikt als legitimatie voor klassikaal onderwijs.
Een digitaal schoolbord ligt m.i. op hetzelfde niveau als een krijtje, een balpen, een pak papier of een doos kleurkrijt. Het zijn gereedschappen. Vanuit een onderwijs visie kies je voor je gereedschap. Het werkt nog steeds andersom. Beslissers en managers kiezen voor een middel en daaromheen wordt onderwijs gevormd.

Geen opmerkingen: