vrijdag 20 maart 2009

48 % komt niet. Waarom verbaasd iedereen zich hierover?

Het RIVM heeft laten weten dat bijna de helft van de meisjes die zijn uitgenodigd voor het vaccinatieprogramma tegen baarmoederhalskanker niet is op komen dagen. Grote koppen in de krant en iedereen verbaasd zich hierover.
De oorzaak hiervan zouden "indianen verhalen" op het internet zijn.
(zijn indianen geen "natives" ,zie mijn bericht "how it was won").
Naar mijn stellige overtuiging zijn niet de "indianenverhalen" de oorzaak maar is dit te wijten aan een totaal verkeerde inschatting van de doelgroep en dus het falen om deze groep op juiste wijze te bereiken.

De doelgroep: meisjes tussen de 13 en 16 jaar. (digital natives)
Het doel: allemaal een prik tegen een bacterie die baarmoederhalskanker veroorzaakt.
De uitnodiging: middels "een brief"
Meer informatie: in flyers en ergens op een website van een instantie die RIVM heet schijnt ook informatie te staan en ,o ja, ook iets op een website van een GGD of zo!!!!

Moet ik nog verder gaan of is het al duidelijk.


We proberen onze kinderen op te laten groeien in een wereld die niet meer is te vergelijken met die uit onze jeugd. De achterbank/ Youtube generatie die al jaren zelf aan allerlei informatie moet komen en continu met elkaar in contact staat via Hyves, MSN en SMS, sturen wij plotseling een BRIEF. ( deze kinderen krijgen nooit brieven!!! zelfs liefdesbrieven gaan via het net)
Wat hadden de GGD en het RIVM gedacht? Dat deze meisjes de in de brief genoemde datum netjes in hun agenda zouden zetten er vervolgens gewoon op zouden komen dagen? Misschien nog wel even braaf de website van deze instanties opzochten voor meer informatie en verder nergens gingen kijken en vooral niet met hun klasgenoten hierover zouden praten.
Natuurlijk zijn de meisjes op het internet gaan kijken. Ze wilde natuurlijk weten wat er van hen verwacht werd. En waarom ze nu een prik moesten krijgen. Onderling spreken ze elkaar wel eens en vragen dan "wat ga jij doen?" Op het internet vonden ze allerlei informatie over deze vaccinatie. Op Youtube circuleren zelfs filmpjes met oproepen om er vooral niet aan mee te doen. En verhalen over gruwelijke afloop. Twintig jaar geleden was het een stuk moeilijker geweest om deze (mis)informatie te vinden en vrijwel onmogelijk om zelf deze informatie te verspreiden. Vandaag de dag is dit echter een koud kunstje. Niet alleen hebben de dames heel snel een grote diversiteit aan informatie, ideeën en meningen gevonden, ze hebben deze ook nog eens verspreid in een tempo dat zelfs het kwaadaardigste computervirus niet voor elkaar krijgt. Via de hen bekende communicatie kanalen beschikt de gehele doelgroep binnen de kortste keren over "alle" gezamenlijk gevonden informatie. De dag daarna wordt op school alles in de wandelgang nog eens doorgesproken en groeien de"indianen" verhalen.
De arme kinderen, ze zagen door de bomen het bos niet meer.

Het probleem dat hierbij komt kijken is dat deze meisjes helemaal niet goed blijken te zijn in het beoordelen deze overload aan informatie en meningen. Ze zijn wel gewend om een overdaad aan informatie over zich heen te krijgen (gevraagd en ongevraagd) Maar in hun wereld is een film op Youtube van even grote (of zelfs grotere) waarde als een brief van de overheid. De autoriteit van een overheidsinstantie wordt niet vanzelfsprekend erkend. Niemand heeft ze ooit geleerd om "mediawijs" te zijn. Verder is normaal voor deze leeftijd dat de mening van de "peers" telt en dat aan die van de overheid, school en ouders per definitie wordt getwijfeld.
!!!Meisjes van 14 laten zich niet prikken om dat pappa dat zegt!!!!

Omdat ikzelf een dochter van 14 jaar heb was ik de laatste weken ook betrokken bij dit proces. Ook ik had moeite om uit de verschillende media, de verschillende invalshoeken te vinden, te lezen, op waarde te bepalen en om tot mening te komen ( ik beschouw de overheid niet per definitie als autoriteit die alleen het beste met mij en mijn dochter voor heeft).
In dit proces heeft met name de moeder van mijn dochter haar geholpen om tot een goede keuze te komen. Maar het ging niet zonder slag of stoot(wat is waar, wat is goed, wie heeft gelijk enz..). Ze is ondanks alles tot een goed oordeel gekomen en heeft zich gisteren laten prikken.

In dit verhaal wil ik ook nog even kwijt dat ook de school van mijn dochter een kans heeft laten liggen om de meisjes te leren goed met media en informatie om te gaan (mediawijsheid is toch een belangrijk begrip). Op een ouderavond van de school van mijn dochter kaartte haar moeder dit onderwerp aan. Het bleek dat de school zich heel bewust uit de discussie heeft gehouden. Ook enkele andere ouders bleken, zelfs vrij fel, tegen inmenging van de school te zijn, "dit onderwerp hoort thuis bij huisarts en GGD". De school heeft dus heel bewust het onderwerp uit de klas gehouden en de meisjes er zelf op de wandelgang en op het plein mee laten rondzwemmen. (Over de "autoriteit" van de overheidsinstantie heb ik al geschreven.)
Een school die zich volgens het lesprogramma goed inzet om leerlingen te oefenen in redeneren en debatteren laat het volledig afweten als het een keer "voor het echie" is. Ze laten de leerlingen hier dwalen en aan hun lot over.

Kortom.
Het verbaasd mij niet dat de opkomst voor deze vaccinatieronde zo laag is. Overheid en onderwijs hebben de doelgroep totaal onderschat en zelfs maar wat laten zwemmen. Ondertussen roepen ze heel hard dat allerlei informatie op het internet heel fout is.
Het wordt tijd dat de genoemde instanties inzien dat dit echt een heel andere bevolkingsgroep is dan de leerlingen van 20 jaar geleden of de volwassenen van nu.
Ze denken anders, ze gaan anders met informatie om en "autoriteit" dat heb je niet, dat moet je verdienen en waar maken.

Geen opmerkingen: