woensdag 30 september 2009

Lettertype Dyslexie

Vandaag heb ik van Christiaan de Boer van studiostudio de dyslexiebox binnengekregen.

Kern van de box is een lettertype speciaal gericht op dyslectische lezers. Bij de cd zit ook een klein boekje met uitleg over het lettertype en tips over het opstellen van teksten.
De installatie op de mac verliep probleemloos. ook op de PC mag dit geen probleem zijn.

Het blijkt echter wel dat bij de grotere letters (vanaf 10 pnt) de hoofdletters op het scherm afgesneden worden. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik de interliniƫring goed kan aanpassen.
Bij het afdrukken is dit probleem niet zichtbaar. Teksten op het scherm kunnen natuurlijk makkelijk in een kleinere letter getypt worden. Om toch leesbare tekst te krijgen is het handig om je document weer in te zoomen.
Het lettertype kan ook standaard in firefox worden ingesteld. Persoonlijk vindt ik dat niet lekker lezen maar ik zal diverse dyslectische mensen naar hun ervaringen vragen.
Bij mijn werk op diverse scholen zal ik het lettertype kunnen demonstreren, het lettertype is voor particulieren, scholen en bedrijven via studiostudio verkrijgbaar.

Geen opmerkingen: